انواع ویتامینها و داروهای قناری و نحوه استفاده

 

ويتامين A-D-E3 :ويتامين A-D-E3 :

ويتامين A و E براي توليد مثل و ويتامين D براي بهتر شدن پوسته تخم قناري مفيد مي باشد. براي فرم بخشيدن پوسته تخم قناري مفيد ميباشد. استفاده به موقع از اين ويتامين ها در زمان جفت گيري در بهبود نطفه پرنده مؤثر مي باشد.

زمان استفاده از ويتامين:

E : استفاده از اين ويتامين در زمان جفت گيري مانع از ابتلاي پرنده به بيماريهاي تناسلي مي شود. همچنين در تقويت اسپرم پرنده نيز موثر است. اين ويتامين در بهتر شدن حالت تخم قناري تاثير گذار بوده و مانع از آن مي شود كه شكل تخم موجب آزار عضلات تخمدان پرنده ماده شود.

موارد استفاده: در زمان توليد مثل و قبل از جفت كردن پرنده نر و ماده و همچنين در مواقعي كه پرنده دچار ضعف مي باشد.

مقدار مصرف:

4 قطره در 40 ميلي ليتر آب به مدت 10 روز و به صورت محلول در آب استفاده شود. چنانچه به منظور پيشگيري از بيماري استفاده مي شود به مدت 5 روز استفاده شود.

آنتي اسماتيكو

ANTIASMATICO

آنتي اسماتيكو

آسم در قناري يك بيماري مزمن مي باشد كه مشكلات دستگاه تنفسي و گوارشي در پرنده ايجاد مي كند و نهايتا منجر به مرگ آن مي شود.

پرنده مبتلا به آسم سر به بالا و منقار باز و با حالت پوف كرده به سختي نفس مي كشد. داروي آنتي اسماتيك براي درمان آسم و آلرژي مفيد مي باشد

مقدار مصرف:

5 تا 10 قطره در 40 ميلي گرم آب به مدت 5 روز متوالي استفاده مي شود. از اين دارو براي درمان بيماريهاي عفوني نيز استفاده مي شود.

آنتي بيوتيك

ANTIBIOTICO

آنتي بيوتيك

بيماري CRD در پرنده موجب بروز بيماري ميكروبي و عفوني مي شود. اين بيماري موجب ضعيف شدن پرنده و بروز بيماري عفوني ميگردد. همچنين استرس نيز باعث اين بيماري مي شود.

اين بيماري قادر به انتقال از طريق والدين به جوجه مي باشد. حتي جوجه پرنده مبتلا نيز ميتواند اين بيماري را منتقل كند. اين بيماري از طريق هوا و كمپرس كردن و حتي از طريق انسان به پرنده منتقل مي شود. اين دارو در خود عصاره اي به نام آريتومايسين دارد كه ميتواند بيماري CRD را بهبود بخشد.

مقدار مصرف:

5 قطره در 40 ميلي ليتر آب و به مدت 5 روز متوالي استفاده شود. لازم به ذكر است كه از اين دارو به منظور پيشگيري سه روز در يكماه به پرنده داده مي شود. براي پرندگاني كه قادر به استفاده از اين دارو در آب نمي باشند ميتوان 2 تا 3 قطره در روز داخل دهان پرنده بچكانيد.

آنتي استرس

ANTI-STRESS

آنتي استرس

حمل و جابجايي پرنده از جايي به جايي ديگر باعث بروز عارضه اي به نام استرس در آن ميگردد. در اين حالت ميكروبها در بدن پرنده فعال مي شوند. استرس مكانيسم فيزيكي بدن پرنده را در برميگيرد. فرار يا حمله از جمله نشانه هاي فيزيكي آن مي باشد. در اين حالت قلب ، ريه و مغز پرنده تحت تاثير استرس قرار گرفته و هورمون آدرنالين در بدن پرنده ترشح مي شود و اين هورمون موجب كاهش سيستم دفاعي بدن آن ميگردد و پرنده ضعيف شده و به راحتي بيمار مي شود.

بعضي از مواقعي كه قناري استرس دارد عبارتند از: تهاجم حيوانات زياد ، قرار گرفتن پرنده در يك قفس جديد ، جابجايي قناري به مكاني ديگر ، جدا شدن قناري از جفت خود ، تنها بودن قناري ، قرار گرفتن يك قناري ديگر در قفس پرنده ، سر و صداي زياد ، كم و زياد شدن نور اتاق قناري ، استراحت كم ، كم و زياد شدن دماي اتاق ، عدم نظافت در محل نگهداري پرنده ، رژيم غذايي نامناسب ، وجود شپش در بدن پرنده و گرفته قناري.

مقدار مصرف:

4 تا 5 قطره در 40 ميلي گرم آب . چنانچه قناري از استرس زيادي رنج مي برد بايد 8 تا 10 قطره در 40 ميلي گرم آب اسدفاده شود.

B-COMPLEX

ويتامين ب كمپلكس

اين دارو شامل ويتامينهاي زير مي باشد:

ويتامين ب 1 :مفيد براي درمان ناراحتيهاي كبد و بيماريهاي داخلي

ويتامين ب 2 : مفيد براي درمان بيماريها و عفونتهاي داخلي و مشكلات پوستي و ضعف عمومي

ويتامين ب 3 : مفيد براي آرامش پرنده

ويتامين ب 5 : تقويت كننده سيستم دفاعي بدن در مقابل بيماريها

ويتامين ب 6 : افزايش دهنده توليد گلبول قرمز خون و تقويت كننده سيستم عصبي پرنده

ويتامين ب 8 : مفيد براي بهبود عملكرد كبد بعد از مصرف آنتي بيوتيك

ويتامين ب 12 : مفيد براي عملكرد بهتر گلبولهاي در حال رشد ، ناراحتي كبدي مزمن و حركت دادن چربي جگر و ايجاد تعادل در پرنده ، دفع سموم از بدن پرنده و كمك به رشد بهتر قناري و جنين

كمبود ويتامين ب موجب اختلال در سيستم عصبي پرنده مي شود و در بعضي مواقع پرنده قادر نخواهد بود تا بر روي چوب قفس بايستد و گوشه گير مي شود. همچنين كمبود آن در هنگام تخم گذاري موجب كاهش تعداد تخم شده و جوجه ها نيز ضعيف خواهند بود.

مقدار مصرف:

4 قطره در 40 ميلي گرم آب و به مدت 5 تا 10 روز استفاده شود .

CALCIO

كالكو

كلسيم عامل مهم و اصلي در تشكيل استخوان و فرم گرفتن تخم قناري مي باشد و از اين رو بسيار ضروري مي باشد . كلسيم در طول سال بايد به قناري داده شود . نقص در نوك پرنده ناشي از كلسيم مي باشد كه در هنگام بلوغ پرنده مشاهده مي شود. چنانچه رژيم غذايي پرنده فاقد كلسيم مورد نياز باشد در هنگام تخم گذاري ، پوسته تخمها سفت نخواهد بود و لنبه خواهد شود و شكل آن نيز بد فرم مي باشد. كمبود كلسيم موجب كج شدن استخوان پا و انگشتان پرنده ميگردد.

مقدار مصرف:

15 قطره در 40 ميليگرم اب براي 15 روز قبل از تخمگذاري و در ديگر مواقع 4 تا 5 قطره در 40 ميليگرم آب به مدت 5 تا 7 روز استفاده شود.

CANTO

كانتو

آواز خواندن قناري موجب تحريك جنسي آن مي شود. غده تستسترون مسئول خواندن در قناري نر مي باشد. در مغز قناري نر 3 نقطه و در مغز قناري ماده 2 نقطه شناسايي شده كه موجب خواندن قناري مي شود. تارهاي صوتي قناري در پايين گلو و اطراف سينه قرار دارد و سمت چپ در خوانده استفاده مي شود. اين دارو براي قناري نر مي باشد و موجب افزايش خواندن در پرنده ميگردد.

مقدار مصرف:

25 قطره در 40 ميليگرم آب و 2 تا 3 بار در هفته استفاده مي شود. اين دارو را ميتوان در غذاي نرم پرنده نيز استفاده نمود. چنانچه در طول 3 تا 4 هفته جواب نداد احتمالا پرنده به بيماري ديگري مبتلا مي باشد.

COLOR

كلور(رنگ قرمز)

احتياج قناري به ماده رنگي كارتنوئيد باعث قرمز شدن رنگ پرها مي شود.

بعضي از مواردي كه كمك مي كند تا رنگ قناري ثابت بماند عبارتند از:

1- در هنگام پرريزي. پرنده در نور آفتاب نباشد .

2- هميشه همان اندازه معين شده استفاده شود

3- زمان استفاده از دارو هميشه ثابت باشد

4- بايد از اين دارو قبل از پرريزي و بعد از تولك رفتن استفاده كرد

با تدريجي دادن اين دارو نتيجه دلخواه را بدست خواهيد آورد. توجه داشته باشيد كه از اين دارو براي قناريهاي پرتغالي و زرد رنگ استفاده شود زيرا پرنده هايي كه زمينه اين رنگ را نداشته باشند آن را به خود نمي گيرند. اين دارو براي قناريهايي كه زمينه قرمز رنگ دارند استفاده مي شود.

مقدار مصرف:

20 ميلي در 200 گرم غذاي نرم 25 % از حجم غذاي روزانه باشد. مقدار اضافه آن را در جايي خشك و خنك و دور از نور نگهداري نماييد. قبل از مصرف دارو آن را بخوبي تكان دهيد.

CRIA

سريا(پودر جوجه)

عفونتهاي روده اي در تمام مواقع در زندگي پرندگان مشاهده مي شود كما اينكه همين عفونتها ميتواند خطر جدي براي بزرگ شدن جوجه ها باشد . آزمايشها نشان داده كه مصرف صحيح آنتي بيوتيكها در زمان بزرگ شدن جوجه ها ميتواند تاثير بسيار زيادي در جلوگيري از بيماريهاي عفوني و روده اي داشته باشد.

انتقال بيماري يا ويروس سالمونلا در تمام حيوانات مي باشد. اين باكتريها هميشه همراه حيوانات هستند ولي وقتي كه سيستم دفاعي بدن آنها ضعيف شود همراه با تغيير آب و هوا و رژيم غذايي نامناسب و كمبود مايعات و يا انتقال ويروس از طريق والدين به جوجه ها در بدن آنها فعال مي شوند. مدفوع سبز رنگ نشان دهنده ويروس سالمونلا و مدفوع سفيد و آبكي نشان دهند بيماري روده اي يا ورم روده در پرنده است.

مقدار مصرف:

لازم به ذكر است كه اين دارو بايد از بدو تولد جوجه استفاده شود.

ابتدا تا روز 15 تا 20 روزگي تولد مقدار 5 تا 6 تا 10 گرم در 1 كيلوگرم غذاي نرم يا دانه يا آب

قناري بالغ: براي حيوانات بالغ براي جلوگير و درمان 5 تا 10 گرم در 1 ليتر آب به مدت 5 تا 6 روز

GENTAMICINA

جنتامايسين

اين دارو بسياري از بيماريهاي عفونتي كه در جگر و قلب و سنگدان پرنده بوجود مي آيد را درمان مي كند. جنتامايسين اولين انتخاب در بين آنتي بيوتيكها مي باشد. همچنين براي درمان سالمونلا استفاده مي شود.

اگر مدفوع قناري سفيد همراه با ادرار بود بدانيد از جمله عفونتها است كه از طريق جنتامايسين درمان مي شود. حتي اگر تشخيص داديد كه جوجه هاي داخل لانه مبتلا به بيماري اسهال و سالمونلا هستند ميتوانيد از اين دارو براي درمان اين عارضه استفاده كنيد.

مقدار مصرف:

4 قطره در 40 ميلي به مدت 3 تا 5 روز متوالي.

در مواقعي كه حيوان نميتواند دارو را مصرف كند ميتوانيد مخلوط شده دارو و آب را به طور مستقيم داخل دهان قناري بريزيد.

MUDA

مودا

از اين دارو زماني كه قناري تولك رفته است استفاده مي شود. در بعضي مواقع كه قناري بي موقع تولك مي رود نشان دهنده وجود بيماري عفوني در آن است. در موقع تولك قناري نياز زيادي به اسيدهاي آمينه دارد. در اين مواقع استفاده از اين دارو موجب بهبود و كوتاه شدن دوره تولك پرنده مي شود.

مقدار مصرف:

3 قطره در 40 ميلي آب به مدت 15 روز استفاده شده سپس 5 روز به پرنده استراحت داده و مجددا 15 روز تكرار شود.

POLVO INSECTICIDA

پودر شپش

اين دارو پودر شپش ناميده مي شود كه ميتوان به طور مستقيم و حتي زير پوست و پر قناري استفاده كرد. اين دارو هيچگونه عوارض جانبي ندارد.

از اين پودر ميتوان به صورت اسپري شده نيز استفاده كرد. در اين حالت به مدت چند ثانيه و از فاصله 50 سانتي به پرنده اسپري كنيد. اين عمل را هر 5 روز تكرار نماييد. قفس قناري را نيز ميتوان بر ضد شپش به همين طريق اسپري كرد.

SULFA

سولفا

اين دارو يكنوع آنتي بيوتيك مي باشد و استفاده از آن ميتواند در پيشگيري از بيماري ورم روده و بيماريهاي انگلي جلوگيري نمايد . عفونت ابتدا از راه دهان و ريه ها وارد خون پرنده مي شود. هنگامي كه پرنده به ورم روده مبتلا مي باشد بهتر است آن را كمي در مقابل نور خورشيد قرار دهيد تا عفونتهاي موجود بر سطح بدن و قفس پرنده از بين بروند .

مقدار مصرف:

3 قطره در 100 ميلي آب به مدت 3 روز استفاده شود. سپس 2 روز به پرنده استراحت داده و مجددا 3 روز ديگر از دارو استفاده گردد.

TOTAL

توتال

اين دارو شامل مجموعه اي از ويتامينها و اسيدهاي آمينه ميباشد كه عبارتند از : K3-C-B3-B2-B1-E-D3-A1 .

هنگامي كه به پرنده آنتي بيوتيك ميدهيد به شما پيشنهاد مي شود از اين دارو نيز استفاده كنيد. از اين دارو ميتوانيد در غذاي جوجه و يا محلول در آب استفاده كنيد آن هم 5 روز متوالي يا 2 هفته در ماه.

مقدار مصرف:

چنانچه ميخواهيد آن را در غذاي تخم مرغي استفاده كنيد ، 16 قطره از اين دارو را در 10 گرم غذاي تخم مرغي مخلوط كنيد.

براي استفاده از اين دارو در آب به اين ترتيب عمل كنيد: 8 قطره در 40 ميلي آب . براي قناريهايي كه ميخواهيد به صورت متوالي استفاده نماييد 1 تا 2 قطره در 40 ميلي آب در هر روز استفاده شود.

براي استفاده از اين دارو در مرغ عشق 1 تا 6 قطره در 40 ميلي آب استفاده شود.

VERMICIDA

ورمكيدا

نوعي انگل بنام نمادتودسك وجود دارد كه تخم آن از طريق آب يا غذا از محيط جذب بدن پرنده شده و در دستگاه گوارشي پرنده جايگزين ميگردد و موجب خارش در مقعد پرنده مي شود. در چنين مواقعي از اين دارو براي درمان و برطرف شدن اين انگل از بدن پرنده استفاده مي شود.

مقدار مصرف:

2 قطره در 40 ميلي آب يك مرتبه به پرنده داده شود . اين ميزان به هيچ عنوان نبايد اضافه شود. در مواقعي كه با يك مرتبه استفاده از اين دارو بيماري درمان نشد ميتوان به مدت 2 تا 3 هفته تكرار كنيد.

اسپري ARDAP

اسپريARDAP

اين اسپري از بين برنده شپش مي باشد. براي اسپري كردن بهتر است از فاصله 30 سانتي انجام شود. بايد مراقب بود كه به غذاي پرنده اسپري نشود. اين اسپري به مدت 6 ماه قناريهاي شما را در مقابل شپش محافظت مي كند.

قبل از استفاده از آن بايد به خوبي اسپري را تكان دهيد. بعد از استفاده قناري را در هواي آزاد قرار دهيد. از اين اسپري در محل مرطوب و خيس استفاده نشود. استفاده زياد از آن موجب بروز عوارض در پرنده مي شود.