شناخت بيماريها ي قناري و درمان آن

Canary disease

شناخت بيماريها ي قناري و درمان آن

 تمام بيماريهاي قناري از سه عامل عمده توليد مي شود كه عبارتند از:

1 – جريان ها و تغيير سريع و زياد درجه حرارات اتاق قناري

2- غذاي نامناسب و فقير از لحاظ مواد غذايي و ويتاميني و مواد معدني

3- عدم رعايت نظافت كامل در غذا و آب و قفس و اتاق نگهداري قناري

 

 

بيماري درد چشم:infection_oeil_1
 اين بيماري مسري مي باشد و بايد پرنده بيمار را از ساير پرندگان جدا كرد. چشم درد ميتواند به علت سرماخوردگي و يا تماس چشم پرنده با چوب نشيمن كثيف يا چيزهاي آلوده و يا به علت يك بي نظمي داخلي و وجود عفونت در خود چشم بوجود آمده باشد و نبايد نسبت به آن بي اعتنا بود.
 علايم: جراحات پلك ها ، خارج شدن مايع و قي از چشمها ، پلك هاي بهم چسبيده.
 علل بيماري: جريان هوا ، اتاق پر دود ، ميكروب
 مداواي بيماري: استفاده از قطره هاي شستشو دهنده چشم مانند : آب بور ، محلول بابونه و پمادهاي آنتي بيوتيك
 روش ديگر اينكه چشم پرنده را با استيد بوريكي كه براي چشم انسان تهيه كرده اند بشوييد سپس محلول 10% آرژيرول به داخل چشم بريزيد اين محلول بايد تازه و مطمئن باشد . ميتوان به جاي آن نيز يك قطره روغن كرچك به چشم پرنده بريزيد كه جانشين خوبي براي آرژيرول مي باشد.
 روش ديگر : ابتدا چشم قناري را با يك قطعه پنبه استريل آغشته به اسيد بوريك شست و شو داده سپس روغن پنسيلين مخصوص چشم را به چشم پرنده بماليد. اين كار چند روز بايد ادامه يابد.

 

 

 

عفونت روده:_Proventriculite2_m Atoxoplasmosis_in_Canary_at_Necropsy

 


 علايم : پاشيده شدن فضله به بيرون در حاليكه به رنگ سبز مي باشد .
 مداواي بيماري: گرما ي محيط نگهداري پرنده بيمار بين 30 تا 32 درجه باشد. تاباندن نور مادون قرمز ، استفاده از چاي معمولي ، ذغال پرنده . در صورت وجود زخم هاي ويروسي ، استفاده از انتي بيوتيك ها يا سولفوناميد مؤثر است.

 

  

 

اسهال:
 علايم: فضله آبكي ، كثيف بودن اطراف مخرج ، كم اشتهايي و بي تفاوتي نسبت به محيط اطراف.
 علل بيماري: ترس و هيجان ، جريانات متغيير هوا ، تغييرات شديد دما ، خوراك فاسد.
 همچنين مصرف غذاهاي مانده و كثيف توسط پرنده مي باشد مانند دانه هاي كپك زده و مانده. آب كثيف و سبزيهاي ترشيده يا مرطوب و پر از قطرات آب.
 درمان: استفاده از يك قطره روغن كرچك يا روغن زيتون براي رد كردن عامل بيماري به دهان پرنده ريخته شود. چند قطره از داروي اكسيرويتريول (Elixir de vitriol ) و چند قطره تنتور اوپيوم (Tin.de.Opium ) به آب آشاميدني قناري اضافه شود. پس از بهبود قناري بايد تا چند روز از مخلوط زرده تخم مرغ سفت شده رنده شده به علاوه بيسكويت كوبيده شده براي تغذيه قناري استفاده كرد و به آب آشاميدني آن بجاي داروهاي قبلي از داروهاي مقوي آهني مانند سولفات دو فر استفاده كرد.
 البته چنانچه مقعد پرنده به فضولات آلوده شده است و يا پرهاي آن به هم چسبيده اند بايد با قيچي پرهاي موضع را بچينيد. و محل آنرا با روغن ضد سوزش چرب كنيد. بهتر است قبل از آن نيز پرنده را با آب نيم گرم حمام دهيد.
 بعضي از پرورش دهندگان نيز به جاي آب آشاميدني به پرنده دوغ ميدهند و اين كار تا بهبودي پرنده ادامه مي يابد.

 

 

 

  چاقي:
 علايم: سنگيني ، عدم علاقه به پرواز ، تنفس شديد ، وجود مشكلاتي در موقع تولك
 علل چاقي: تغذيه غلط ، وجود بيش از اندازه دانه هاي پر چربي مانند تخم آفتاب گردان ، شاهدانه و دانه كتان در رژيم غذايي قناري
 مداواي چاقي: تغذيه پرنده با خوراك هايي همچون ارزن ، ميوه و سبزي . پرواز دادن پرنده در محيطي همچون پاسيو يا اتاق به صورت روزانه
 توجه : مبارزه با چاقي قناري توسط گرسنگي دادن با آن امري اشتباه است كه ميتواند مشكلات جدي اي را براي پرنده به همراه داشته باشد.

 

 

 

بيماريهاي پا :

Scaly Foot Myra


 علايم : ظاهر شدن لايه سخت بر روي پا و انگشتان ، وجود پينه در پاها و توجه بيشتر پرنده به ناحيه پاها
 علل بيماري: رعايت نكردن بهداشت در محل نگهداري پرنده مخصوصا كثيف بودن ميله هاي نشيمن پرنده
 مداوا: پينه ها را بايد با آب گرم و يا محلول بابونه با احتياط شتشو داد و سپس به ميزان كم پماد كامازول يا پني سيلين ماليده شود. كف قفس پرنده نيز بايد مخلوطي از ماسه و خاك قرار داده شود.

 

 

جذام پرنده:
 علايم: تنگي نفس ، اسهال ، تب ، كم اشتهايي ، فلج ، گرفتگي عضلات ، تورم پلكها ، و در نهايت تلف شدن پرنده پس از چند روز
 علل بيماري: اين بيماري ويروسي مي باشد و قابل انتقال از ساير حيوانات خانگي و وحشي
 مداواي بيماري: دور كردن پرنده از ساير حيوانات

 

 

 

آبله قناري:
 علايم: وجود نقطه هاي كوچك سفيد و زرد رنگ بر روي سر و سينه ، زير بالها و روي انگشتان پرنده. تنگ نفس شديد ، خارج شدن مايع لزج از بيني ، ظهور جوش هاي سفيد بر روي زبان و داخل منقار.
 علل بيماري: اين بيماري ويروسي مي باشد و قابل انتقال از ساير حيوانات
 مداواي بيماري: در اين مورد بهتر است از واكسن هاي پيشگيري براي جلوگيري از ابتلا پرنده استفاده شود . تمييز نگهداشتن محل نگهداري پرنده.

 

 

 

بيماري كوكسيدين   (Kokzidien )
 علايم بيماري: سستي ، كم اشتهايي ، اسهال
 علل بيماري : اين بيماري ويروسي مي باشد. قدرت تكثير اين ويروس در تابستا نهاي گرم و مرطوب در محل نگهداري پرنده كه نظافت در آن رعايت نشود ، زياد است. وجود اين ويروس را با آزمايش فضله پرنده ميتوان دريافت.
 مداواي بيماري: اضافه كردن سولفوناميد يا فوراسوليدون به آب آشاميدني پرنده بيمار.

 

 

 

  گرفتگي مجراي تخم گذاري پرنده:

oeuf_magnum

 علايم: قناري ماده با پرهاي پف كرده بي تحرك مي ماند و معمولا پس از چند ساعت تلف خواهد شد.
 علل : احتمالا پرنده قادر به دفع تخم آماده از مخرج نمي باشد. ماده هاي جوان اغلب دچار اين ناراحتي مي شوند. در بعضي مواقع نيز پوسته تخم تشكيل نشده و موجب اين عارضه مي شود.
 مداواي بيماري: ماليدن يك قطره خوراكي مايع در داخل و اطراف مخرج و گرم نگهداشتن پرنده. ماساژ نرم و با احتياط اطراف مخرج.
 توجه: هيچگاه نبايد پوسته تخم را به طرف داخل بدن پرنده فشار داد.

 

 

 

 

بيماري ميلبه (Milben )  

علايم : خواب ناآرام ، تمييز كردن و جستجوي دائم پرها ، ضعيف شدن پرنده.
 علل بيماري : وجود جانور كوچكي به نام ميلبه قرمز (شپشك) . اين بيماري قابل انتقال از ساير پرندگان به يكديگر است. ميلبه به دو صورت است : ميلبه قرمز كه تنها شب ها به پرنده حمله مي كند و ميلبه كيسه هوا كه ساكن در پرهاي پرنده مي باشد.
 مداواي بيماري : محل نگهداري پرنده بايد توسط حشره كش هاي مخصوص اسپري شود. پرنده نيز به غير از چشم و منقارش ميتواند در معرض مستقيم اسپري قرار گيرد.

 

 

 

راشيتيسم (نرمي استخوان) :
 علايم : در اين بيماري بيشتر پاها ، انگشتان و بالهاي پرندگان جوان دچار نرمي و كجي ميگردد .
 علل بيماري : كمبود ويتامين ها مخصوصا ويتامين D
 
مداواي بيماري : استفاده از ويتامينD ، ويگانتول (Vigantol ) يا تريگانتول (Trigantol)

 

 

 

اختلالات پرريزان (تولكي) :
 علايم : در اين بيماري پرنده ، پر ريزانش را به طور طبيعي ظرف مدت چهار تا شش هفته انجام نداده و پر ريزان كاملي نيز ندارد. پرهاي پرنده بيمار ، شكننده و بدون جلا هستند.
 علل بيماري: تغذيه غلط
 مداواي بيماري : استفاده از داروي آويزانول (Avisanol ) يا ويتالينو _ كول (Vitalinoquell ) در آب آشاميدني. به جاي استفاده از آب لوله كشي نيز از آب مقطر استفاده شود. استفاده از مولتي ويتامين نيز در آب آشاميدني ميتواند نافع باشد. 

 

 

 

يبوست:
 علايم : در اين بيماري پرنده با پرهاي پف كرده به گونه اي بي تفاوت در قفس مي نشيند و سعي در دفع فضله مي كند بدون آن كه نتيجه اي بگيرد. پرنده رفتاري شبيه به بيماري گرفتگي مجراي تخم گذاري از خود نشان مي دهد. از ديگر علائم ميتوان به كمي اشتها ، سستي و بيحالي و دفع فضولات با زحمت زياد همراه با تكان دادن خود و وجود رنگ سياه در فضولات پرنده و خشك بودن آن اشاره كرد.
 علل بيماري: مصرف خوراك مانده و تغذيه از اشياء غير مجاز
 مداواي بيماري : ماليدن روغن خوراكي مايع به مخرج پرنده . چكاندن يك قطره روغن كرچك يا روغن پارافين مايع در منقار پرنده . تغذيه پرنده با ميوه و سبزيجات .
 غذاي پرنده بايد تريد شير خام با نان تست و مقدار زيادي كاهو باشد كه البته اين غذا نبايد بيشتر از دو ساعت در قفس پرنده باشد زيرا فاسد ميگردد. اضافه كردن مقدار بسيار كم سولفات دومنيزي به آب آشاميدني پرنده . 

 

 

 

ناخن هاي بسيار بلند:
 علايم : اين عارضه در حقيقت بيماري نبوده ولي پرنده قادر به نشستن صحيح نبوده و با ناخن هايش آويزان خواهد ماند. در اين بيماري ناخن هاي پا رشدي غير طبيعي كرده و كج مي مانند.
 مداوا : ناخن ها را بايد توسط قيچي يا ناخن گير تيز كوتاه كرد . بايد دقت كرد كه كوتاه كردن ناخن ها بايد حداكثر تا حدود 3 تا 4 ميليمتري مجراي خون كه سرخ رنگ به نظر مي رسد ، انجام شود.

 

 

 

 

بيماري لاغري و تحليل رفتن قناري:

_Proventriculite2_m

 در اين بيماري بيشتر جوجه هاي جوان بين سنين 5 هفتگي تا 12 هفتگي مبتلا مي شوند.
 علايم: قناري بيمار به سرعت و در مدت 24 تا 36 ساعت قسمت عمئه گوشت بدن خود را از دست ميدهد. علايم ظاهري اين بيماري افسردگي و بيحالي پرنده ، چشماني بي فروغ و بي رنگي نوك و پاها نيز مي باشد . گاهي هم حالت لرزيدن در آن ديده مي شود. پرنده بيمار با حالتي متشنج خود را به طرف آب و غذا مي رساند كه اين حالات نشان ميدهد كه پرنده دچار دردهاي شديد دروني است و هر وقت از اين حالت رها شود به خواب عميقي فرو مي رود.
 علت بيماري: هنوز كاملا مشخص نشده ولي بيشتر علت آنرا در اثر كثيف بودن مواد غذايي و نارسايي آن ميدانند.
 مداوا: چنين پرنده اي را بايد فورا از پرندگان ديگر جدا نمود. ابتدا يك قطره روغن كرچك يا روغن زيتون به حلق پرنده چكانده شود و بعد تمام دانه هاي سفت و خشك از قفس او خارج شده و به جاي آن دانه هاي خيس كرده گذارده شود و بعد از آن تريد نان وشير درست كرده و نصف زرده تخم مرغ سفت پخته را در آب خوب مخلوط نموده و به روي آن چهار يا پنج قطره شربت خولان (خليان) (Gomme Arabique) و مقدار كمي دانه خشخاش بپاشيد و از داروهاي ضد عفوني مصرف داخلي مانند شربت Dianimol و يا ت.ث.پ ده قطره در آب آشاميدني پرنده بيمار بريزيد.
 قفس پرنده بيمار نيز روزها بايد در معرض تابش اشعه آفتاب قرار گيرد و شبها هم دور و اطراف قفس كاملا پوشانيده شود. گرم بودن جاي اين پرنده از مراحل اوليه معالجه او مي باشد.
 چنانچه بعد از 48 ساعت آثار بهبودي در بيمار مشاهده شد ديگر احتياجي به استفاده از داروهاي ضد عفوني نيست ولي به جاي آن 5 قطره از مخلوطي كه گفته مي شود در آب او بريزيد: اسيد سولفوريك معطر (Aromatic Sulphuric Acid ) ، جنتيانا (Gentiana ) ، و كلمبو (Colombo) كه به ميزان مساوي از هر كدام مخلوط شده و سپس 5 قطره از آن در آب آشاميدني پرنده ريخته شود.

 

 

 

 تنفس صدا دار:
 اين بيماري به دو علت بوجود مي آيد: 1- تغييرات شديد و ناگهاني دما 2- تغذيه از دانه هاي كثيف و آلوده به گرد و فضولات خود يا قناري هاي ديگر.
 علامت اين بيماري تنفس با صدا و با منقار نيمه باز است . در عين حال نفس بريده بريده مي باشد.
 درمان: استفاده از شربتهاي سينه و داروهاي ضد سرفه و مخلوط كردن يك قاشق چايخوري الكل طبي رقيق با دو قطره گليسيرين در آب آشاميدني پرنده .
 و يا حل كردن يك قرص قابل حل 50 ميليگرمي ترامايسين در يك فنجان آب و ريختن آن در جاي آب پرنده است. اين محلول براي برونشيت ، سرما خوردگي و اسهال پرنده نيز مفيد است.

 

 

 

تولك بي موقع:

 

در اين حالت قناري خارج از فصل مربوط گرفتار تولك مي شود. و اين را نبايد بعنوان يك بيماري تلقي كرد بلكه بروز ان در اثر عدم رعايت بعضي از شرايط زندگي قناري و يا از آثار و عواقب ابتلا به يك مرض ديگر است.
 علت : در سه مورد ميتواند تولك بي موقع بوجود آيد:
 1- بي نظمي و اختلال در وضع نگهداري. از جمله ميتوان به تغييرات شديد دماي محيط ، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناري و يا تابش مستقيم نور بر روي قفس قناري در تمام طول شب و يا وجود سر و صداهاي ناهنجار اشاره كرد.
 2- وجود تغذيه نامناسب و فاقد مواد پروتئيني و نشاسته و مواد معدني در جيره غذايي پرنده.
 3- و علت ديگر ابتلاي قناري به تولك بي موقع پس از ابتلاي آن به بيماري كنه .
 درمان: در موارد 1 و 2 با مناسب نمودن محيط و غني كردن جيره غذايي پرنده و استفاده از مواد مغذي پس از مدت كوتاهي پرنده درمان خواهد شد. ولي چنانچه تولك از عوارض حمله كنه به قناري باشد بايد توجه بيشتري به آن مبذول داشت زيرا قناري نيازمند تقويت و توجه بيشتري مي باشد. در اين مورد ميتوان يكي از داروهاي زير را در آب آشاميدني پرنده به كار برد:
 – تنتور جنطيانا 6 قطره
 – استفاده از غذاي شيميايي Perrishs نصف قاشق چايخوري
 – شربت هيپوفوسفيت 4 قطره
 در كنار دانه هاي معمولي نيز بايد روزانه از مخلوط : منداب+بلغور + دانه خشخاش و شاهدانه نيز استفاده كرد
 استفاده از ظرف حمام براي قناري هر روز صبح. چنانچه قناري از استحمام خودداري نمود بايد بوسيله پاشيدن آب او را وادار به استحمام كرد.

 

 

 

 

 

سرماخوردگي:
 علايم: پف كردن ، لرز ، عطسه ، نفسهاي تند و گاهي نيز يك قطعه سفيد و شفاف از بيني پرنده سرازير مي شود. اين بيماري در بعضي از قناريها با اسهال سفيد نيز همراه است. اين بيماري را نبايد با آسم اشتباه كرد.
 درمان : استفاده از غذاهاي مقوي ، جلوگيري از كوران و تغييرات دما در محل نگهداري قناري بيمار.
 يك قاشق مربا خوري از سولفات دومنيزي در نيم ليتر آب حل كرده و بجاي آب تا مدت 24 ساعت به قناري بدهيد.
 يك قاشق چايخوري روغن اكاليپتوس در يك فنجان آب جوش ريخته در جلوي سوراخ قفس نگهداريد بطوري كه پرنده از بخار متصاعد شده استنشاق نمايد ولي اين كار نبايد زياد باشد زيرا ممكن است موجب خفگي پرنده شود. پس از 24 ساعت آب اشاميدني مسهل دار پرنده را برداريد و بجاي آن آب آشاميدني كه در آن يك قرص 50 ميليگرمي ترامايسين حل شده ، بگذاريد.
 غذاي سبزي و پرتقال شيرين بايد همه روزه به پرنده داده شود يعني روزي دو بار صبح و بعد از ظهر تعويض شود تا از پلاسيدگي و ترشيدگي آن جلوگيري شود.

 

 

 

 

بيماري آسم:
 علائم: اين بيماري تمامي علايم بيماري سرماخوردگي را دارد به اضافه تنفس سخت با دهان باز .گاهي نيز تنفس پرنده همراه با صدا مي باشد.
 درمان: دو قطره يد خوراكي را در 28 گرم آب نوشيدني حل كرده و روزي سه مرتبه از آن به پرنده داده شود. جاي پرنده بايد گرم باشد. ميتوان كمي بخار اكاليپتوس نيز در محل اتاق پرنده استفاده نمود اما اين بخار نبايد زياد باشد زيرا موجب خفگي پرنده خواهد شد. اين درمان بايد تا بهبودي كامل پرنده ادامه يابد . با افزايش آثار بهبودي بايد درمان نيز با فاصله انجام شود. تغذيه پرنده نيز بايد مقوي باشد.
 مخلوط شير با نان همراه با دو يا سه قطره روغن ماهي بسيار مفيد است. استفاده از سبزي تازه هم خوب است.

 

 

 

كنه قناري:
 براي پي بردن به وجود كنه در قناري بايد هر چند وقت يكبار تمام بدن قناري را از نزديك بررسي كرد. كنه پرنده هاي ضعيف را مورد حمله قرار ميدهد. اين جانور بسيار ريز است و با آزمايشهاي سطحي نميتوان به وجود آن پي برد. در صورتي كه كنه خود را در زير بالهاي قناري پنهان كرده باشد با دست زدن به بدن پرنده ، قناري ناراحت شده و عكس العمل شديدي از خود نشان ميدهد.
 كنه قناري فقط شبها در موقع تاريكي قناري را راحت ميگذارد و از بدن آن دور مي شود. براي پي بردن به وجود آن در قناري ، بايد شب هنگام يك پارچه سفيد بسيار تميز را روي قفس قناري بكشيد و صبح خيلي زود قبل از طلوع آفتاب آنرا برداريد. زيرا كنه به محض روشن شدن هوا دوباره به بدن قناري حمله مي كند و شروع به مكيدن خون قناري مي نمايد. اگر اين پارچه سفيد را به دقت نگاه كنيد ميتوانيد كنه ها را كه به اندازه يك دهم ميلي متر هستند و به رنگ قرمز مي باشند را ببينيد.
 درمان: براي از بين بردن كنه ها از روي پارچه بايد آن را در محلول قوي كلراكسوفرو ببريد  يا با يك اطوي بسيار داغ روي  Chlorax پارچه را اطو كنيد. براي از بين بردن كنه روي بدن قناري بايد از داروي مخصوص ضد كنه يا داروي د.د.ت استفاده نماييد.
 داروي ضد كنه يا ضد شپشه بايد با دقت به تمام بدن و زير بالهاي قناري ماليده شود و پرنده را به يك قفس تمييز و ضد عفوني شده منتقل كرد و قفس آلوده را با آب بسيار داغ شتشو داده سپس با استفاده از داروي د.د.ت آنرا ضد عفوني كرد.
 ضد عفوني كردن پرنده بايد صبح زود انجام شود تا در هنگام شب كه پرنده سر خود را بين بالها قرار ميدهد دچار مسموميتي نشود. ضد عفوني كردن قفس نيز بهتر است بعد از غروب آفتاب انجام شود تا اين حشرات موذي از مخفيگاه هاي خود بيرون آمده باشند.

 

 

 

طاسي:index


 اين پيشامد را نميتوان جزء بيماريها برشمرد زيرا ريزش پرهاي قناري كه معمولا در اوايل زمستان پيش مي آيد در اثر سوء تغذيه و نرسيدن بعضي مواد معدني به پرنده بوجود مي آيد.
 درمان: ماليدن وازلين گليسيرين بر روي سر پرنده. اما بهترين دارو لوسيون پ.ث.ف مي باشد . اين دارو علاوه بر ضد عفوني داخلي پرنده براي سرعت رشد پرهاي قناري نيز بسيار مفيد است. از هويج رنده شده و سبزيجات تازه نيز بايد حداقل هفته اي دو بار به پرنده داده شود.

 

 

 

ورم زير شكم:
 علت: اين بيماري در اثر مصرف غذاهاي تحريك كننده و يا خوردن غذاهاي فاسد و مانده توليد مي شود . در اين بيماري زير دل پرنده ورم مي كند و رنگ پوست موضع ورم كرده در موارد خفيف آن بي رنگ و در موارد سخت و شديد آن تيره مايل به سياهي است.
 درمان: قرار دادن پرنده در قفس تميز و گرم و دور از صداهاي مزاحم . بايد به قناري تريد شير با نان كه مقداري كربنات دوبيسموت در آن ريخته شده باشد داده شود. اگر اين بيماري همراه با يبوست نيز باشدبايد اول يك قطره روغن زيتون به حلق پرنده چكانده شود. همين كه آثار بهبودي در پرنده مشاهده شد بايد يك شربت مقوي مانند شربت هيپوفسفيت به آب آشاميدني پرنده اضافه كرد. در اين موقع دادن تخم كلم خيس كرده كه دانه خشخاش روي آن پاشيده شده باشد براي قناري بيمار غذاي مناسبي است.

 

 

 

غش و بيهوشي:
 اين حالت بيشتر براي پرندگاني به وجود مي آيد كه عادت به زندگي با انسانها را ندارند و اغلب در موقع تغيير قفس از ترس مبتلا به غش مي شوند. بعضي اوقات نيز در اثر يك ضربه ناگهاني و شديد و يا بر اثر تابش مستقيم نور شديد و يا آفتابزدگي پيش مي آيد. اين حالت بيشتر در موقع تولك و يا در روزهاي خروج از تولك اتفاق مي افتد. بنابراين بهتر است پس از دوران تولك براي تعويض و جابجايي قفس قناري دقت زيادي شود.
 درمان: اگر حالت غش براي قناري اتفاق افتاد بايد به ملايمت آب سردي به روي سر و گردن قناري پاشيد و سپس اطراف قفس را پوشانيد و آنرا در جاي نسبتا گرمي قرار داد تا به تدريج قناري به حال عادي باز گردد. در بعضي موارد ممكن است غش موجب بروز آثاري چون فلج پا يا بال قناري گردد در اين موارد بايد فورا يك قطره الكل رقيق طبي در حلق قناري چكانيد كه اغلب نتيجه مطلوبي ميدهد. همواره بايد سعي كرد تا مانع بروز عواملي كه ميتواند موجب بروز غش در قناري شود را برطرف كرد زيرا تكرار غش در نوبتهاي بعدي بسيار خطرناك هستند.

 

 

 

 

زخم پا :
 اين بيماري در اغلب موارد در پرندگان جوان به علت ساييده شدن كف پاي آنها كه داراي پوستي بسيار نازك است به چوبهاي نشيمن سفت و مدور بوجود مي آيد. بهتر است چوب نشيمن قناريهاي جوان داراي رويه اي مسطح بوده و از چوب نرم ساخته شود. در موارد بروز زخم پا بايد در وسط رويه چوب نشيمن شياري ايجاد كرد تا از تماس زخم پا با سطح چوب جلوگيري كرد. در صورت بي توجهي به اين بيماري ، زخم پاي پرنده به ميخچه تبديل شده و بتديرج اعصاب انگشتان پرنده از كار مي افتند .
 زخم پا در اثر رعايت نكردن نظافت قفس قناري نيز بوجود مي آيد . كثافات موجود در قفس به كف پاي قناري چسبيده و با از بين بردن قشر خارجي پوست پاي پرنده موجب توليد زخم ميگردد. در بعضي مواقع نيز پشه ها باعث تورم و زخم ميشود

دیدگاهتان را بنویسید

آريا قناري كلوپ قناري ايرانيان